Category Archives: Energybet

Gratis TV presset på å fjerne Harold Mitchell etter påstander om at han favoriserte Seven bud

Posisjonen til Harold Mitchell som sjef for den frie-til-TV-lobbygruppen Gratis TV kunne være i balanse, etter at foretaksregulatoren påstod i den føderale domstolen at han hadde foretrukket et bud fra Seven Network om tennisrettigheter over bud fra Ten, Nine og sportsrettighetsgruppen IMG.

Mitchell, 76, er også visepresident for Tennis Australia, og har i den Energybet bonus offer egenskap blitt påstått å ha brukt feil stilling hans i 2012 for å holde tilbake informasjon om konkurrerende bud fra resten av styret og videreformidle konfidensiell informasjon, i strid med direktørens oppgaver.

Presidenten og styreleder for Tennis Australia, Steve Healy, som også er administrerende direktør for advokatfirmaet Dentons, er også navngitt i saksgangen.Han har sagt at han vil “kraftig forsvare kravene.” Mitchell har ikke kommentert. Asic tar aksjon mot to tidligere Tennis Australia-direktører. Les mer

Den eksplosive saken som ble sendt inn av den australske Energybet verdipapir- og investeringskommisjonen mandag kunne se begge mennene er utestengt fra å jobbe som direktører for livet og stå overfor store bøter.

Det gir også et innblikk i interne forhold helt øverst i bedriftens Australia og reiser alvorlige spørsmål om Mitchells stilling til det ASX-børsnoterte selskapet Crown Resorts, hvis største aksjonær er James Packer.

Mitchell og hans medregissører ble klarert av viktorianske spillmyndigheter som passende tidligere i år, men et negativt funn kan sette dette i tvil.

Det umiddelbare spørsmålet er imidlertid Mitchells fremtid på Free TV, lobbyarmen til den frie-til-fjernsynsbransjen.

Den konsise påstandskravet, som ble sendt inn mandag, avslører skadelige e-poster og samtaler mellom Mitchell og S til og med nettverksledere, som peker på at han bevisst favoriserer Seven fremfor de andre nettverkene.

Seven hadde hatt kringkastingsrettighetene for tennis i mer enn 40 år.

Administrerende direktør for gratis TV, Bridget Fair, sa at organisasjonen ikke kom med noen offentlig kommentar fordi saken var for domstolene.

Imidlertid er gratis TV under intenst press fra sine andre medlemmer om å handle raskt og fjerne Mitchell i lys av e-postmeldinger som støtter Asics påstand om at han ga Syv innsideinformasjon om rivaliserende bud.

Ryktene om hva som skjedde med Energybet tennisrettighetene i 2012 og 2013 har virvlet rundt i TV-verdenen i årevis.

Asics uttalelsen inkluderer interne e-postmeldinger sendt av Bruce McWilliam, Sevens kommersielle direktør, og styrelederen for Seven, Kerry Stokes.

Selv om Seven hadde en “eksklusiv forhandlingsperiode” for å fornye sine kringkastingsrettigheter, hadde Tennis Australia mottatt tilbud i 2012 fra Ten og IMG som var høyere enn $ 125 millioner over fem år s tilbys av Seven.Ni uttrykte også interesse.

Ifølge Asic videreførte Mitchell detaljer om Network Ten’s interesse til Seven, og i mai 2012 rapporterte McWilliam internt at: “Dessverre har vennene våre på Ten snakket $ 40 millioner- et år i rettighetsgebyr, og mens Mitchell har pooh det, er ledelsen av TA klar over. ”

Forhandlingene fortsatte gjennom 2012. Administrerende direktør i Tennis Australia, Steve Wood, var interessert i å bruke IMG-tilbudet som et middel for å skape konkurransedyktig spenning, hevder Asic.

Men Mitchell fortsatte å rapportere om Tennis Australias interne diskusjoner til McWilliam, sier Asic.I følge Asic videreførte Mitchell detaljer om Network Ten’s interesse for Seven.

McWilliam informerte Seven Network-ledere 2. desember 2012 om at “[det] faktum er administrerende direktør for Tennis Australia ønsker ikke å gjøre dette avtale. Harold [Mitchell] måtte også hoppe på ham [Wood] som utnevnte IMG for å selge rettighetene…Vi må håpe Harold kan bære styret.Vi skulle vite det i morgen. ”

3. desember, styret for Tennis Australia møtte.

Asic hevder styret ble fortalt om Seven Network-tilbudet, men Mitchell hadde overtalt Wood om ikke å gi styret med en kopi av IMG-tilbudet.

I følge Asic fortalte Mitchell møtet at Seven Network-tilbudet var rimelig og at IMG-tilbudet ikke skulle vurderes fordi IMG var en agent som ikke var en kringkaster, det kunne ikke bli klarert, og tilbudet var “for betinget”.

Interessen til Network Ten og Nine Entertainment ble nevnt, men ikke diskutert i noen detalj, sier Asic.

I februar 2013, Sevens styreformann, Kerry Stokes, hadde blitt involvert.Rett før styremøtet i Tennis i Australia 4. mars, sendte han en e-post til toppledere: “Gjør ingen feil, de [Network Ten] er etter tennis – de vil betale en stor sjekk for å starte med en markering… Vi må lage sikker på at vi er der på dette styremøtet – la oss ikke ta noen sjanser. Jeg regner med at forsinkelsen har vært slik at Ten og Foxtel kan [gjøre seg] klare med et bud.

Asic sier McWilliam svarte: “Jeg vil ringe Harold igjen om dette. Jeg er også bekymret. Harold sverger at vi er trygge, men jeg vil komme inn på ham igjen. ”

På styremøtet i mars fikk ikke styret flere viktige papirer, inkludert en avgjørende verdivurdering av konsulentene Gemba.I stedet dannet det etter Mitchells forslag et underutvalg som ble ledet av Mitchell for å avslutte utvelgelsesprosessen.

Underutvalget møtte aldri, sier Asic.

Det endelige møtet skjedde 20. mai 2013. Syv hadde gitt et høyere bud på $ 195 millioner. Mitchell rådet Tennis Australia-styret til å akseptere tilbudet og sa at Ten ikke var i økonomisk stilling til å by, og at Nine ikke lenger var interessert. Han sa at underkomiteen anbefalte syv-budet.

Siden 2013 har det skjedd en større justering av sportslige rettigheter. Syv overgikk Ni for cricket, og Nine har hentet tennis. Ti er kommet ut av mottak og eies nå av den amerikanske kringkastingsgiganten CBS.